OHLASY PÍSEMNÉ HODNOCENÍ POROTY -
PRAŽSKÁ PŘEHLÍDKA 1995
Nedorozumění této inscenace začíná již u jejího názvu. Klicpera takovouto hru
nenapsal. Ale to jen na okraj. Ve skutečnosti jde o propojení tří her a tedy o
výrazný dramaturgický čin. Zpracování Ženského boje, Ptáčníka a Zlého jelena
do jedné hry však nepovažuji za šťastné. Autorka jakoby si vybrala jen scény, s
nimiž si bude vědět režijně rady a které dokáže soubor herecky naplnit.
Jednotlivé příběhy však nemají konec. Možná by diváky zajímalo, kdo střelil
jelena, co se stalo Zpracovala Leona Primová
Ojedinělým případem, s nímž se můžeme setkat jen výjimečně, byla inscenace
Divadla ochotníků Esence, nazvaná Tři Klicperové najednou. Jde o montáž z
materiálu tří Klicperových her - Ptáčníka, Ženského boje a Zlého jelena. Kdysi
napsal něco podobného Vladimír Strnisko volně na motivy s použitím některých
dialogů z her Carla Goldoniho s názvem Goldoniáda. Vycházel Jarmila Černíková, Amatérská scéna 2/95 Z NÁVŠTĚVNÍ KNIHY DIVADLA: Velmi vtipná kombinace. Věra Sýkorová Z NÁVŠTĚVNÍ KNIHY DIVADLA: Za práva žen, zlých jelenů a ptáčníků
vždy budu bojovat. Jeveje, jevejí. ESENCE TŘIKRÁT S KLICPEROU Pod názvem Tři Klicperové najednou uvádí pražský divadelní soubor Esence výběr scén ze tří známých her klasika českého dramatu V. K. Klicpery Ženský boj - Ptáčník - Zlý jelen. Autorka výběru, režisérka Marie Kubrová vytvořila na jednoduchém inscenačním principu a bez laciného aktualizování poměrně jednolité, humorně odlehčené, stylově čisté představení, v němž si naivita klasika (“básník blažených dávnověkých, nebolestných časů”, jak o Klicperovi napsal F. X. Šalda) podivuhodně dobře rozumí s naivitou neškolených herců. Scéna z jedné hry střídá nenásilně scénu ze hry druhé a třetí, aniž by bylo třeba si lámat hlavu s jednotou příběhu. Jednotu zajišťuje přítomnost herců (na celkem osmnáct postav je jich šest, odlišují je decentní variabilitou kostýmů), standardně nasvícená scéna(s modravým náznakem vrcholků krkonošských hor v pozadí) a pak samozřejmě přátelské srozumění diváků, ochotných sdílet s herci poetiku klicperovských hrátek. Soubor Esence, dnes s hrdým označením “divadlo ochotníků”, působí v Praze bez větších přestávek (jeden čas též pod názvem Maryša) déle než dvacet let. Jeho poslední inscenace - nejčastěji k vidění v Malém sále karlínského Spektra (dříve Domu dětí a pionýrů) - přináší nejen osobitý pohled na zdánlivě už odloženou veličinu klasika. Dává i osobitou odpověď na otázku po smyslu divadla v dnešní hodnotově rozkolísané době. fk, Denní telegraf 23. března 1996 Z NÁVŠTĚVNÍ KNIHY DIVADLA: Již po třetí - výborné. Martin Rauch Poprvé, dobré! Petr Koval Básníci blažení, zkoušejte a pilujte. (Kulturní dům Opatov 6. 3. 1996) V Karlíně bydlím již osmnáct let, ale tohle
jsem ještě neviděl. Představení bylo naprosto skvělý! Děkujeme za
nádherný večer. Was heel leuk aplaus! Francien + Berena (Konvent Plasy 31. 7. 1997) |
Foto: Lenka Sýkorová
Foto: Jan Míka
Foto: David Žemlička
Po kliknutí se obrázky otevřou ve vyšší
kvalitě:
Plakát a program: Marie Kubrová, Ladislava Švandová