TEXT HRY
Zde si můžete stáhnout text Miláčka Říma: Milacek.exe (72 kb)
Text je zde zveřejněn s výslovným souhlasem autora.


OHLASY

Z NÁVŠTĚVNÍ KNIHY DIVADLA:

Bylo to světový !!!
Veronika Volosčuková + Zuzana + BB
(Karlínské Spektrum 25. 10. 2001)

(...) Snad poprvé jsem na premiéře tohoto divadla nezaznamenal jediný kix (neboli "palmu"). Rozuměl jsem každému slovu a pochopil jsem celý, byť dost složitý děj. Všechny postavy jej přesně vykreslovaly a tlačily ho dopředu. Ani chvilku jsem se nenudil, i když bylo představení bez přestávky. (...)
M.B.
(Karlínské Spektrum 25. 10. 2001)

Ahoj Ivane (autor - pozn. redakce),
musel jsem odejít dřív, než jsem Ti stihnul říct slovo kritické. Stejně by to byla jen chvála. (...) Udělal´s mi radost. Celý soubor mě taky příjemně překvapil, takže asi přijdu ještě na další reprízu.
Dík Karel Novotný
(Karlínské Spektrum 27. 10. 2001)

Super. Esenci jsem viděl poprvé a asi ne naposledy. Gratuluji.
???
(Karlínské Spektrum 27. 10. 2001)

Skvělé nasazení. Vtipné a důvtipné skloubení celku.
Věra K. (Karlínské Spektrum 7. 12. 2001)

Mě to moc bavilo! Díky.
Radka Svobodová (Karlínské Spektrum 7. 12. 2001)

Byla to radost, ten večer s Vaším Neronem, byla to opravdová radost. (...) Myslím, že je (režisérka - pozn. redakce) opravdu šikovná a pozná, co takový soubor potřebuje. Představení bylo pořád zajímavé, pořád se něco dalo kombinovat, sestavovat, aktualizovat - a herci byli takoví opravdoví a hráli s takovou chutí. A někde ve střední partii, v ústavu s de Sadem, měl člověk opravdu pocit, že Vaše hra strhuje a člověk zapomíná na okolí, nějak ho vtáhla a soustředila a byla to skutečnost. Měli byste mít víc příležitostí, a takových - i na profesionálním divadle vzácných - okamžiků byste jistě pokaždé pár přivodili.
Věra Koubová (Karlínské Spektrum 7. 12. 2001)


Bylo to fajn!

G + P + B + M Ş máme vás rádi, bavíte nás. Díky.

Děkujeme, přijďte zas!
Pepa Čečil

(Baráčnická rychta 15. 12. 2001)


Vystihli jste to a bavila jsem se.
Stáňa
(Karlínské Spektrum 24. 1. 2002)

Vůbec jsem nevěděl, kde jsem, a to bylo právě to hezký.
Pavel Švec (Karlínské Spektrum 24. 1. 2002)

Vaše představení se mi moc líbilo, hlavně po těch úpravách. Bylo to fakt super. Těším se na další, nový, který budete dál připravovat. Určitě se taky povede jako tohle. Teď jsem si přečetla, že jistý hodnotitel chválí hudbu. Souhlasím s ním, výborně namixovaný a ochotníkama (Váma) podaný. Tak hodně štěstí do dalšího hraní.
Eva (
Baráčnická rychta 8. 3. 2002)

Je vynikající, když je pohromadě výborná parta lidí, a navíc záviděníhodné je,
když dokážou odehrát i výborné divadlo. Ď.
Vladimír Černý (Divadlo za plotem 12. 3. 2002)


HODNOCENÍ PŘEHLÍDKY KARLÍNSKÁ TŘÍSKA 2002:
(Karlínské Spektrum, 15. 3. 2002)

Karlínská tříska 2002 (23 kb)

     Viděli jsme zajímavý mnohovrstevnatý pokus, který vyvolal nejednu otázku. Soubor
v programu uvádí, že půjde o "Umělecké turné císaře Nera po Řecku zaznamenané chovancem ústavu pro choromyslné neblaze proslulým markýzem de Sade, hrané pro pobavení vybraného publika amatérským divadlem Esence na oslavě narozenin milionáře Papričky." Po pečlivém rozkrývání všech vrstev inscenace si však nejsme tak jisti, že jsme viděli právě tohle. Na začátku představení jsme na zkoušce divadla Esence na hru o Neronovi, čili v divadle na divadle. Na tuto základní situaci jsou dále nakladeny vrstvy, ve kterých jsme se místy zcela přesně neorientovali. Mirek Pokorný přirovnal stavbu inscenace k pišingrovému dortu, který je tvořen lepením jedné placky na druhou, ale nakonec si na dort někdo těžký sedl a vrstvy se rozvezly.

         Téma hry bylo zřejmé: svět pořád stejný, obývají jej pořád stejně špatní, nekulturní, prodejní lidé, kteří manipulují jeden s druhým, vládne kult moci, komerce, popularity, slávy atd. Zpodobení tématu však bylo problematické. Herci nás ve třech částech provázejí tímto světem, který je ve své podstatě stále stejný, a vracejí se do zkoušek divadla Esence, které jsou také stále stejné (stále stejné řeči atd.). Rámcem inscenace je tedy divadlo na divadle. Rámec je ale v konci představení značně rozmazán, protože se nevracíme na divadelní zkoušku, ale dostáváme se do blázince, přičemž není zřejmé, zda se tam dostali herci divadla Esence anebo postavy jedné z vnitřních sekvencí inscenace. Momenty, kdy jsme pohyb mezi jednotlivými vrstvami vnímali s přehledem, převažovaly v první části inscenace. V části druhé převažovaly ale momenty, které zaskočily. Např. když postava Roman hovoří před žáky rétorské školy a je představen jako herec Esence. To je matoucí, protože najednou je postava vnitřního děje hry označena za člena hrajícího souboru
a dochází k onomu matoucímu průniku vrstev. Velké problémy s rozvrstvením souvisejí
s nezřetelným režijním výkladem. Co je důležité? Co je nepodstatné? Jaký k tomu všemu mají vztah herci a jaký postavy? Vše se odehrává jakoby ve stejné rovině, a to zvláště ve druhé polovině inscenace. Jde tady už jen o sdělení textu, který místy působí už jako trochu laciná satiry (píseň
o listopadu - přestože se nabízí paralela s Francouzskou revolucí, bylo to prvoplánové). Režijní rukopis by měl být čitelnější, práce s hercem preciznější.

              Z pohledu dramaturga je problém zakódován už v předloze, která má mnoho rovin. Začínáme v jiné, než ve které končíme. Chybí klíč, který by určoval, ve kterém okamžiku v dané chvíli jsme. Proč jsme dospěli do Bohnic, jsme se nedopátrali. Porota ocenila pro soubor již typickou vždy sympatickou rovinu výpravy - použití scény a kostýmů, ale i hudbu. První část byla i tímto nejzajímavější a nejvtipnější. Režijně i výtvarně dobře vystavěná. První část je "lépe čitelná" právě
i díky kostýmům, použití výpravy, až po text a herecké sdělení. Tady není třeba hrát vztahy, situace, stavět dramatický oblouk. Podobný princip je použit i dál, zmenšuje se míra obraziva - výtvarna a najednou se přidává herecké složky psychologie, důraz na dramatické situace, ale ty nejsou dokonale vystavěny. Ve třetí části se vrací forma sdělení, které jde opět přes text. V celé inscenaci je použit způsob herectví - demonstrace, ale ne psychologické nebo jiné herectví. Funguje, ale lépe právě tehdy, kdy je to demonstrace a sdělení přes oněch několik významotvorných rovin - výtvarno, hudba, herec ...

          Sečteno a podtrženo: Racionálně je divákovi poměrně jasno, o čem se hraje, symptomy jasně odkazují k výše pojmenovanému tématu, ale toto téma se nehraje, konstatuje se. Demonstruje se. Jaký vztah ke sdělenému má zaujmout divák? Jaký vztah zaujímáte vy jako tvůrci? Jasný divadelní názor je patrný pouze z první části, kde vládne parodická rovina, bonmoty, výborně fungující živá opona atd. Je jasné, že nejde o nahodilosti. Ve druhé části dostaneme jediný signál - hraje se vážné, psychologicko-realistické divadlo. Představitel Sadeho tak hraje, ale proč? Proč dochází k žánrové proměně? V tomto žánru potřebujeme vztahy, dramatickou situaci, ale to všechno tu schází. Ve třetí části se všechno začíná směšovat. Chybí klíč a vznikají šumy. Je opuštěn klíč, že jsme na zkoušce. Postupem inscenace by se spíš mělo všechno zpřesňovat, divadelní prostředky by měly být výmluvnější, ale je to naopak. Místo aby se zpřesňovalo, rozmazává se.

           Šlo o intelektuálně zajímavý pokus se spoustou krásných nápadů a momentů, ale není-li dán úhel pohledu, divák se ztrácí.
(zpravodaj Třískáček č. 5, záznam Pavlína Morávková)

Z NÁVŠTĚVNÍ KNIHY DIVADLA:
Toto představení je vedle Birinského Mumraje to nejlepší, co jsem od vás viděl.
(Jirka N.)


Toto představení jsem viděl už po šesté a stále se mi nepřestalo líbit, opravdu je to skvělý zážitek a chtěl bych dosáhnout deseti představení. Moc vám všem fandím a skláním se před vašimi výkony.
Miky (Baráčnická rychta 5. 4. 2002)

Skvělá legrace.
Tereza Vostracká

O čem si asi povídají herci, když jedou domů?
???

Obdivuji Vaši energii a elán. Jen tak dál!
Pavlína K. (vše: Mezi ploty Dobřany 11. 5. 2002)

Blahopřejeme k vynikajícímu představení i souboru, byli jsme okouzleni na Open Air v Hradci Králové miláčkem Říma. Přijeďte příští rok zase.
Kolářovi (Hradec Králové 22. 6. 2002 - ohlas došel mailem)


Perfektní. (Kaplice 28. 7. 2002)

Děkujeme za krásný večer na rožmberském zámku. Přejeme vám hodně diváků, radosti a inspirace a samé dobré esence.
Díky Zdeněk a Lukáš (Rožmberk 30. 7. 2002)

Roman je bomba, striptýz byl super.
(Český Krumlov 2. 8. 2002)


FOTOGRAFIE Z PŘEDSTAVENÍ:
(Po kliknutí se fotografie otevřou ve vyšší kvalitě.)

Je zasvěcena (22 kb)     Děvky jste (13 kb)

Jsi v dobrých rukou (25 kb)     Ve mně je síla (24 kb)

Rozcvička v Charentonu (19 kb)     Vy a netvor? (20 kb)

Památníček Madame Chochelet (23 kb)     Na samé dno (25 kb)

Všichni jsou k zulíbání (24 kb)     Fritovací hrnce ... (19 kb)

Poppea má ráda květiny ... (20 kb)     ... ale takovéhle ne (22 kb)

Foto: Pavel Štoll

FOTOGRAFIE Z POSLEDNÍCH ZKOUŠEK:

Nero přijíždí (17 kb)      Hra se zakazuje (28 kb)

Agrippina a Nero (24 kb)

     Foto: Pavel Štoll

Po kliknutí se obrázek otevře ve vyšší kvalitě.

Nero - miláček Říma (79 kb)

Přední strana programu podle starých Řeků
a zadní podle Raffaela a pařížské hospody Au chien qui fume:

Po kliknutí se obrázek otevře ve vyšší kvalitě.

Antika ... (34 kb)     ... kouřící pes Raffael ... (34 kb)

Následující Grácie na programu nenajdete, ty se vyskytují ve vzájemné korespondenci našich hereček:

... a současnost. (43 kb)

O čem to asi je? (20 kb)

Plakát, program a vstupenka: Miroslav Bochňák

ZPĚT DO HISTORIE

 

DOKUMENTACE VZNIKU