OHLASY Dokumenty o inscenaci byly součástí výstavy Opičí král a EXPO 2010, jež se uskutečnila ve dnech 25. listopadu - 22. prosince 2010 v Holicích, 1. února - 20. března 2011 v Kroměříži, 4. dubna - 27. května 2011 v Neratovicích a 26. října 2011 - 8. ledna 2012 v Olomouci. S kuchařkou na Opičího krále
Esence je podstata anebo chcete-li
výtažek. Esence s velkým E je velice mladý, ale také velice úspěšný pražský
amatérský soubor, který funguje při závodním klubu ROH Tesly Strašnice. To jest
v
Čáslavské ulici na Vinohradech. Chodí na něj četné obecenstvo, z větší části
studenti a vůbec mladí lidé. Zuzana Pšenicová, Amatérská scéna 2/84 Opičí král v Kozárovicích
(...) O. Táborská, Nové Příbramsko 15. června 1984 OHLÉDNUTÍ
ZA VÝBORNÝM DIVADLEM Škoda, přišli jste o dobře zahrané divadlo a navíc jste se připravili o možnost poznání podstatného rozdílu mezi divadlem evropským a divadlem Dálného východu. Zatímco naše divadlo nám děj i prostředí předvádí kulisami a mluveným slovem, v Číně staví na syntetickém hereckém projevu. Vedle náročných projevů hlasových jsou na herce kladeny i náročné podmínky pohybové. Jeviště je bez jakéhokoliv určení dějiště, počítá se pouze s gesty, využitím náznakových dekorací a rekvizit. Pomocí několika slov se herec přenáší na jiné místo, a tak vede divákovu fantazii - chůze do neexistujících schodů, plutí loďkou apod.
Také líčení herců se liší. Typická postava čínského dramatu - démon,
má obličej pokrytý vrstvou barvy sinavé běloby s fantastickou směsicí
barevných skvrn. Podle tohoto tradičního pomalování obličeje divák
- znalec na první pohled pozná, o koho jde. Právě tak jako je vžité
líčení jednotlivých postav, stejně typické pro ně je i jejich oblečení.
Například žlutá barva vždy označuje členy císařského rodiny,
barevné praporky na zádech - generála, červený vous - loupežníka. Děj
pomáhá dotvářet i modulace hercovy mluvy. Jednoduše - v čínském
divadle je herec všechno, ostatní věci mu jen pomáhají. Petr Kahle, Nymbursko 13. prosince 1984 Obrázek od diváka: Po kliknutí se obrázek otevře ve vyšší kvalitě XIII. pražská přehlídka
tvorby pro děti a mládež Ocenění udělená inscenaci: - 1. - 2. místo (společně se souborem Doprapo); - nominace na národní přehlídku v Ostravě (ta byla ovšem zrušena); - cena za inspirativní inscenační práci (kolektiv divadla) Po kliknutí se obrázek otevře celý a ve vyšší kvalitěDva razy z dielne pražskej Esencie Amatérsky divadelný súbor na doskách Domu kultúry Ružinov l Precenili schopnosti detského diváka
Koncom minulého týždňa
hosťoval v malej sále ružinovského Domu kultúry amatérsky divadelný súbor pri ZK
ROH n. p. Tesla Strašnice Esence. Pražskí hostia pamätali aj na bratislavské deti. Zahrali im Opičiaka Suna, teda dramatizáciu klasického čínskeho románu Kráľ opíc, ktorého autorom je Wu Čcheng-en. Pred predstavením vo foyeri herci hrali na hudobné nástroje orientálne melódie. Pri vstupe do sáli uvádzačky priväzovali malým návštevníkom na pravú ruku červenú a na ľavú zelenú pásku z krepového papiera. Behom predstavenia vysvitlo, že to bola súčasť režijného zámeru. Aj táto inscenácia vyrastala zo scenáristického základu I. Frieda a M. Kubrovej. Dejovo bola prehľadnejejšia a celistvejšia (než Mistr a Markétka - pozn. redakce), no nepodarilo sa pritlmiť EPICKÚ ROZVLÁČNOSŤ. Takmer jeden aj pol hodiny sme sledovali desaťročnú cestu cestu štyroch postáv - opičiaka Suna, mnícha Tripitaku, Prasiatka a Pieska z Číny do Indie. Aj tentoraz to bola v prvom rade záležitosť režisérky M. Kubrovej. Vynaliezavo pracovala najmä s jednoduchými, významovo obsažnými znakmi (po javisku rotrúsené ústrižky molitanu vo funkcii rozličných rekvizít, stôl ako oltár, jaskyňa, herci zoskupení do tvaru hory, ktorá sa premení na priesmyk atď.). Podstatne menej sa darilo formovať herecký prejav. Aj tentoraz zväčša uľpieval na vyjadrení primárneho obsahu, hoci s pomocou komplexného psychofyzického výrazu. Sympatický pražský súbor Esence v obidvoch predstaveniach prinajmenšom presvedčil, že mu ide o nastolenie podstatných ľudských problémov a otázok v rovine scénickej filozofickej reflexie. No v prípade Opičiaka Suna došlo k preceneniu rozumových schopností adresáta. "Detská" verzia inscenácie (súbor uvádza aj verziu pre dospelých) bola práve pre deti myšlienkovo prináročná a teda aj minimálne komunikatívna. Navyše mala pridlhú, bezpauzovú metráž. - Vr -, Večerník, Bratislava, 5. březen 1985 O amatérském divadelním souboru ZK Tesly Strašnice - o Esenci, jsme již v našem pořadu mluvili v souvislosti s jejich představením dramatizace Bulgakovova románu Mistr a Markétka. V současné době můžete soubor vidět v klubu v Čáslavské ulici nebo v Divadle Na rychtě s inscenací Opičák Sun, jejíž scénář na motivy knihy Wu Čcheng-ena Opičí král přiipravili Ivan Fried a Marie Kubrová, která také představení režírovala. Kromě zajímavých režijních nápadů, hudby i hereckých výkonů musíme ocenit především nesmírně závažné a silné sdělení, týkající se mravního řádu jedince a společnosti, hledání základních životních postojů a cest, kterými jedině by měl člověk kráčet. I když by představení někdy pomohlo krácení a za úvahu by stála i větší práce s návazností jednotlicých scén, rozhodně jde o představení, které překračuje hranice průměrného amatérského divadla. Takže pokud budete mít čas a chuť, neměli byste si vystoupení souboru Esence nechat ujít.
Dana
Czechová, Československý
rozhlas - Praha A JEŠTĚ
VZPOMÍNKA PO 17 LETECH:
(...) Zdenka Heřmanová Po kliknutí se fotografie otevřou ve vyšší kvalitě |
Foto: Jiří Procházka
Po kliknutí se obrázky otevřou ve vyšší kvalitě
Plakáty: Miroslav Bochňák
Program: Bohumil Bochňák