ŽIVOTOPIS
(AKTUÁLNÍ STAV KE DNI: 23.07.2020 )
LEO
BIRINSKI (1884 – 1951) Osudy Birinského v prvním období života jsou dost nejasné, protože matriky z jeho nejpravděpodobnějšího rodiště se nezachovaly. Leo Birinski se narodil nejspíše 8. června 1884 (není jasné, zda podle juliánského nebo gregoriánského kalendáře) v Lisjance na Ukrajině (cca 190 km jižně od Kyjeva) v židovské rodině, zřejmě jako druhé dítě. Otec Hersch (Hermann) Gottesmann pocházel z Borszczowa ve východní Haliči a byl obchodním zástupcem (v přihláškách k pobytu uváděl povolání Agent). Matka Carna Gottesmannová, rozená Berinska či Birinska, byla dcera pachtýře z Lisjanky. Leo zpočátku používal příjmení po otci, někdy v období mezi roky 1906 a 1908 však začal používat jako občanské jméno příjmení po matce. A pod tímto jménem také publikoval, občas ještě v pravopisné variantě Birinsky. |
Osudy rodiny Gottesmannových v prvních letech Leova života můžeme odvozovat jen z nepřímých indicií, podle dat a míst narození dalších dětí. Leův mladší bratr Mordko se roku 1889 narodil ještě v Lisjance, rodina tedy zřejmě nejméně do konce 80. let žila tam. Někdy před rokem 1900 se patrně přestěhovali do hlavního města Bukoviny, do Czernowitz, protože tam se 1. ledna 1900 narodila Leova nejmladší sestra Hanna (Anna). Některé prameny, včetně bukovinských, dokonce mylně uvádějí Czernowitz jako Birinského rodiště. Podle zachovaných matrik se tam však prostě nenarodil.
Údaj
o době Birinského příchodu do Vídně existuje ve dvou verzích. Podle
dobového životopisu, uváděného českými prameny, se to stalo roku
1901. Podle údajů v přihláškách k pobytu bratra Mordka přesídlila
rodina z Czernowitz do Vídně až v červenci 1904. A tyto údaje
se zdají pravděpodobnější. Birinski později (roku 1940 při sčítání
lidu v USA) uvedl, že absolvoval tři roky vysoké školy. Pokud je
to pravda, musel před tím vystudovat gymnázium. A to by podle ruského
modelu (např. v Kyjevě) ukončil asi roku 1902, podle rakouského
modelu (např. v Czernowitz) asi roku 1903. Podle dostupných pramenů
se zdá, že do Vídně přišel až po absolvování střední školy.
Leo se ve Vídni přihlásil pod jménem Gottesmann a jako místo narození
uvedl Borszczów v Haliči (otcovu rodnou a domovskou obec). Podle
rovněž zachovaných matrik se však ani tam nenarodil, takže zřejmě
klamal úřady – nejspíše kvůli jednoduššímu povolení trvalého
pobytu ve Vídni. Pracoval jako knihkupecký příručí (Handelskommi). Jeho stopa dočasně
zmizela na konci roku 1906, kdy ještě pod jménem po otci odjel z Vídně
„domů“ (můžeme se dohadovat, zda to znamenalo do Haliče či na
Ukrajinu a zda právě v tomto období někde tam nestudoval na vysoké
škole). Ve Vídni se znovu prokazatelně objevil v roce 1908, již jako
Birinski. Rychle pronikl do tamních uměleckých kruhů, spřátelil se s významnými
herci Hugem Thimigem a Josefem Kainzem, kteří mu pomáhali v začátcích
jeho umělecké dráhy. Začal překládat a později se věnoval i vlastní
dramatické tvorbě. Pro Kainze v posledním období jeho života zřejmě
pracoval jako osobní tajemník a pečoval o něj i během jeho fatální
nemoci až do Kainzovy smrti v září 1910. Podle přihlášek k pobytu
Birinski v té době občas pobýval v Berlíně a v Mnichově,
kde patrně navazoval další umělecké kontakty.
V Německu se Birinski patrně oženil s pianistkou židovského původu Felicií Aschkenasovou, narozenou zřejmě roku 1902 ve Varšavě. Pracoval již téměž výlučně pro film, napsal celou řadu scénářů,a dokonce společně s Paulem Lenim režíroval film Das Wachsfigurenkabinett (1923 – 1924). Během německého období se prokazatelně podílel na 13 filmových scénářích, některé z nich daly vzniknout významným filmům: Tragödie der Liebe (režie John May), Varieté (E.A. Dupont) nebo filmy Gennara Righelliho. Pro Righelliho psal scénář i k nerealizovanému projektu Winnetou, kde měl titulní roli hrát Wilhelm Dieterle. Během berlínského pobytu napsal divadelní hru Der heilige Teufel (Rasputin), jež patrně nebyla nikdy uvedena a jejíž text se nepodařilo najít. Existuje pouze v pozdější anglické verzi, nalezené v USA. Roku 1927 odešel Birinski do Spojených států (v New Yorku přistál 16. září) a o dva roky později se tam přestěhovala i jeho žena. Při vstupu do země se oba ze záhadných důvodů prokázali nikaragujskými pasy (tedy i tamním občanstvím); Birinski měl dokonce v pasu zapsáno jako místo svého narození nikaragujské město Bluefields a své první jméno ve tvaru Leon. S touto identitou se ještě v roce 1936 vracel do USA z cesty na Havaj, pouze místo židovské národnosti deklaroval ruskou a uvedl, že je rozvedený. Dne 9. března 1937 odevzdal úřadům v Los Angeles tzv. Declaration of Intention (prohlášení o záměru získat občanství USA), v němž kromě nikaragujské příslušnosti uvedl, že na území USA vstoupil s tímto cílem 7. května 1932 autem z Mexika. Při sčítání lidu roku 1940 uvedl nikaragujský původ, rodinný stav: ženatý, vzdělání: tři roky vysoké školy a povolání scénáristy ve filmovém studiu. S manželkou Felicií se zřejmě nerozvedl, ale nežili spolu. Felicia měla koncem 40. let trvalé bydliště prokazatelně v Buenos Aires v Argentině. Přestože ve všech úředních dokumentech, nalezených v USA, Birinski uváděl nikaragujský původ, pravděpodobnější je, že se narodil v ukrajinské Lisjance. Tuto verzi totiž podporují starší prameny a o Birinského původu z Ruska psal v nekrologu i jeho dobrý známý Paul Frank. Birinski žil po celý zbytek života pravděpodobně pouze v Hollywoodu a v New Yorku. V
USA
pokračoval v práci autora
filmových námětů, scénáristy a
příležitostného režiséra. Prvním Birinského
americkým dílem byla zřejmě hned režie filmu Das große Glück,
což byla německojazyčná verze filmu A Ship Comes In z
roku 1928. V USA se prokazatelně podílel na dvanácti scénářích
a na osmi nerealizovaných projektech, u
několika dalších filmů je jeho podíl nejistý. Některé
z filmů patřily podle hollywoodské terminologie mezi tzv. „velké“:
na příklad Mata Hari s Gretou Garbo nebo Mamoulianovy filmy
The
Song of Songs (s Marlene Dietrich) a The Gay Desperado. V roce
1936 byl jeden film podle Birinského scénáře natočen i ve Francii. On
sám si ještě jednou vyzkoušel i filmovou režii – Flirtation v roce
1934. Posledním známým filmem podle Birinského námětu byla špionážní
komedie The Lady Has Plans z roku 1942. Podle filmu vznikla i
stejnojmenná rozhlasová hra, která byla vysílána v dubnu 1943 v síti
CBS (Columbia). Dodnes se zachovala její nahrávka s Ritou
Hayworthovou a Williamem Powellem v hlavních rolích. Poslední stopa po Birinského díle tedy pochází z roku 1944. Následujících sedm let jeho života je opět zahaleno mlhou. Podle dochovaného úmrtního listu Leo Birinski zemřel dne 23. října 1951 ve více méně chudinské nemocnici Lincoln Hospital v Bronxu, New York City. Úmrtní list poněkud atypicky neobsahuje téměř žádné údaje o zemřelém – pouze informaci, že mu bylo 50 let. Podle všech dosavadních zjištění mu však v okamžiku smrti muselo být 67 let. A tak i ten poslední úřední dokument o jeho životě zakonzervoval záhadu či omyl zcela v duchu celého Birinského CV. Nebo jde dokonce o poslední mystifikační vzkaz tohoto svérázného človíčka dějinám divadla a filmu? Skoro se tomu chce věřit. Každopádně lze soudit, že Leo Birinski zemřel v bídě a patrně zcela osamělý (bez příbuzných a dědiců). Byl pohřben na newyorském městském hřbitově Potter´s Field na ostrově Hart Island v hromadném hrobu ("plot 45, section 2, no. 14"). Nekrolog, otištěný v prosinci 1951 v newyorském německojazyčném týdeníku Aufbau, uvádí jako příčinu smrti mozkovou mrtvici, věk pro změnu uvádí jako 69 let a potvrzuje, že poslední období života strávil Birinski v bídě. V roce 2009 se podařilo najít jeho příbuzné, žijící v Izraeli a ve Spojených státech.
|
Hledal
jsem Birinského - nabídka na CD s deníkem celého pátrání.
Zpět na začátek životopisu Další
zdroje informací:
|